Naceu en A Guarda, o 9 de 4 xaneiro do 1907 na
vivenda paterna ( altos da Farmacia Vázquez) na Praza Nova, sendo fillo de D.
Benito Vázquez Vázqueze Dona Amelia Palacios Ramilo, naturais de Crecente e
Porriño, (él, prestixioso farmaceuta e veterinario, ela irmán, do insigne
arquitecto, D. Antonio Palacios Ramilo), quenes tiveron 14 fillos, e sendo o
noso biografiado, e Juan, xunto con Dona Carmucha (como era coñecida por todos
en A Guarda), a esposa do derradeiro Alcalde da IIª República, -Brasilino
Alvarez Sobrino-, eran os máis novos dos Vázquez Palacios.
Este pintor autodidacta, tivo séu estudio nos altos
da casa paterna, traballando en infinidade de medidas; dende xeixos os grandes
murais como son as estampas mariñeiras e de festa que decoran as paredes do Bar
Ligero (séu derradeiro traballo) e sobre diversos materiais, lenzo, vidro, louza, pedra e madeira.
Pinturas no Bar "Ligero", Tradicionalmente "O Barquiño"
Os cadros de Alfredo Vázquez, son
un conxunto de esceas galegas, en sintonía ca realidade do noso pobo, a así
podemos contemplar, o espigón roto na “Fosella” por unha maruxía, as gaivotas o
redor do muelle ou a lontananza do horizonte atlántico a través dos ollos
daqueles vellos mariñeiros que consumían as súas horas no paredón esperando o
retornos dos séus na gamela ca vela o vento, ou observando as argaceiras cos
cramoeiros dende a Ribeira ata Aldramán.
A
súa identificación ca terra por medio da simple cala, trastocada como a deusa
do futuro na súa denominación de “cornos da abundancia”, pero tamén, para os séus,
a súa iconografía religiosa, como o Cristo amarrado na Cruz, ou unha Inmaculada
rodeada de anxiños. Os bodegóns, a caza
e outras imaxes plasmou nos materiais que usaba, sempre co agrado dos
observadores, pero principalmente para satisfacción persoal.
Hoxe,
por hoxe, cando se coñece unha obra de Alfredo Vázquez, se identifica co autor,
donde gaiteiros, labregos, mariñeiros e demáis figuras, son a plasmación
ideolóxica desta terra idealizada en figuras sencillas e simples como a propia
terra.
Tal
e como manifesta Ricardo Rodríguez Vicente: Alfredo Vázquez viviu na procura do séu propio ismo pictórico. Por iso
as súas obras presentan unha evolución constante. Artísticamente, Alfredo, non
era –non podía selo-, un home conformista. Non perdeu o apego a terra, como se
pode comprobar nunha visión detallada da súa obra. Iso non lle privou, en
ocasións, de idealizar o hábitat, facéndoo máis ledo que na realidade.
Recreando. Dalgún xeito, reflexando o séu estado de ánimo”.
Toma
o camiño da emigración a América, sendo a meta a República Oriental do Uruguai,
donde fixo de todo, incluído o boxeo na categoría do peso pluma.
Regresa o país
e trasladouse a Valencia a traballar na industria da cerámica con D. Eloy
Domínguez Veiga, adicandose a decoración de louza, daquela, unha das industrias
de referencia na elaboración deste tipo de materiais, e alí o sorprende o golpe
militar do 18 de xullo de 1936, e se incorpora o exército leal o goberno
establecido o 14 de abril do 31.
Cando,
derrotadas as forzas republicanas, unha casualidade, fai que salve a vida, pois
cando é trasladado con outros centos de soldados haci un campo de
concentración, atópase con Antolín Lomba Rodríguez, quen o recoñece, reparte a
súa comida con él, e escribe a D. Benito Vázquez contandolle a situación de séu
fillo, dando inicio a tramitación para liberalo e traelo para A Guarda. Dende
aquela a amizade entre Alfredo e Antolín, así como cas familias foi longa e
profunda.
Contaban os
nosos maiores, que un día, un policia, por facer unha gracia, decidiu burlarse
de Alfredo e púsose a dispararlle perto dos pés nun negocio no cumio do Monte
Trega, sen que éste respondera, Farto da situación, vaixou para o pobo, e cando
se atopou con él e séus amigos, invitou a tomar uns viños nunha taberna, nada
máis entrar, lanzoulle un puñal que clavou na porta do negocio, moi cerquita da
cabeza do policia, éste quedou paralizado polo terror, e de súpeto saíron das
más de Alfredo, tres´máis –a destreza no manexo destas “ferramentas”
aprendeunas no selva tropical- , mandandolle marchar, e clavando o derradeiro
donde uns instantes antes había estado a cabeza do elemento.
Alfredo e a sua dona María Vicente Rodríguez.
A chavalada,
cada vez que vía o policia, exclamaba: “ahí
vai o valente que se mexou polos pantalóns o sentir as navallas do Alfredo”
A pesar de ser
de clase acomodada, casou con Dona María Vicente Rodríguez, unha muller
sencilla, modesta e humilde, en 1951,
a edade de 44 e 34 anos respectivamente, e quen se
adaptou e entendeu o mundo no que vivía este artista bohemio, tendo unha úneca
filla, María Asunción (Chuni) Vázquez Vicente.
Faleceu os 49
anos de edade, o 14 de setembro do 1956, cando súa filla contaba catro anos.
A prensa
adicou varias notas necrolóxicas, destacando as seguintes verbas: “…pertenenciente a una honorable familia
que cuenta en la región gallega con unánimes afectos y amistades. La
desaparición del señor Vázquez Palacios en la plenitud de la vida, ha producido
profundo dolor, no solo en la comarca guardesa, donde tanto se le quería y
consideraba, sinó también en Vigo y en toda la provincia pontevedresa, en la
que contaba con múltiples simpatías. Era además el señor Vázquez Palacios, en
el que concurrían singulares virtudes cristianas y sociales, un excelente
artista decorador. Sus pinturas sobres mosaico, casi todas con motivos gallegos,
eran muy apreciadas en el mercado y muy solicitadas, en particular para el
extranjero”.
Escenas típicas guardesas da colección particular da sua filla Chuny Vázquez.
(Os datos desta breve biografía,
foron extraídos dos diversos artigos que na prensa, libros de festas e
programas de mán, ten elaborado Ricardo Rodríguez Vicente, decano de prensa, e
persoa preocupada no eido cultural do noso pobo, de quen obtivemos autorización
a traveso de Chuny Vazquez, amiga, poetisa e pintora local, da que falaremos
noutra das nosas Páxinas da Guarda).
No hay comentarios:
Publicar un comentario