miércoles, 18 de marzo de 2015

LA VOZ DEL TECLA (A GUARDA) de 2.01.1915 "Relucirán pero… Non alomean

Coloquios Típicos
(LA VOZ DEL TECLA, 2 de Enero de 1915)

¡Ola, Juanito con que… cada uno entiéndese, ¿eh?
-¡Ora!
-Y, qué? Ahora pensarás de manera distinta del otro día…
-E oste pensa que eu sun tan troca burras?... ¡Ca, hombre!
-¿Porqué dices eso?
-Pois, porque a razón non ten máis que un camino. Se nourtordía lla daba eu a Don Diná, oxe non lla quito tampouco.
-¡Claro! Eres amigo de él…
-Es que, tamén sun amigo do outro, ainda esta mañan me fun afeitar a sua barbería ¿Sabe?
-¡Ah!... ¿sí?...
-¿E entón? Ostede pensaba que por tan pouca cousa; solo porque él a mais eu pensamos cada un de sua maneira, ou porque él ten os seus amijos e eu os meus, iba eu a cambear de barbeiro? ¡Vay boa!
-bueno, Juan, bueno. Así me gusta. Y, vamos a ver. Te habrás enterado de lo que a tu amigo le dicen en el número del sábado…
-hombre… si señora. Pero, se quer que lle dija a verdá, hay alí palabreados que ue nos os podo roer.
-ya los roerás. Empieza diciendo que Dodinac, “creyendo, sin duda, de que el que contestaba sus artículos era una alta personalidad…
-¡Cá!... disd’o primeiro, disde que empezaron a esquerbir en portogés en inglés, e tal, xa se sabía en qué mans andaba o pandeiro. Se me encontrei eu elí, cando falaban dis’o, os tres, xuntos.
-y cómo, entonces decía Dodinac, que “cansado de tropezar con procaces…
-¡Bueno! ¿E quer ostede maneira máis fina de chamarlle mal criados?... porque nos otros articlos nin se conocía respeto as persoas nin nada: e como dispois perez que se desplican con máis finura…
-Ya te entiendo.
-Está visto. De modo que diz o probe señor que cansado de tropezar con porcaces, e sige esquirbindo a mima persona…
--Basta, basta… comprendido.
Lo que más le duele al pobre chico es que, como el dice “hasta le niega a uno el saber su propio oficio”…
-¡Claro! Hay tantos que non o saben e bótanse de Mestres…
-Y que… “eso no obsta para que ellos se crean sabios…
-Al fin… pra algo estudearion ¡caracho!
-Y “que llenos de esa pueril petulancia de héroes de escena…
-En tempos tamen diz que ese rapaz entendía d’iso.
-“Que si se trata de Gamática son los maestros”…
-Pero hombre, non faltaba máis, peor sería que se tuvesen por Mestres de barbería ou de zapatería, sin deprender o oficio.
-Tienes la cabeza muy dura, Juan, a ti no hay quien te convenza. Es sensible que le digan a uno “que no sabe trabajar en su oficio”.
-Iso non o oin eu ler. O que oin foi que non basta ser barbeiro ou zapateiro para esquerbir encontra o que escribe una persona estudiada.
-Porque, como dice el pobre chico: “siendo yo barbero justoes que sepa afeitar.
-A según, D. Jrabiel eu conoso barbeiros que non saben afeitar e tamen conoso aljuns que saben afeitar e non son barbeiros.
-qué dirías tú, si yo le dijese a un cura que no sabe decir misa?
-Sendo ostede Obispo, ou cousa parecida, diría que cando ostede decía iso, as suas razons tería; pero sendo ostede quen é… vamos… non lle dijo nada; e mellor calar.
-Por qué, hombre?
-Por que se lle dixera o que me está xa a papuxar equí dentro… enfadábase, recontra…
-Y no sabes que “hay hombres que sin carrera ninguna, pero eso sí, amantes de los libros, se han abierto paso en el mundo de las letras”…
-¡Coitado rapás. Iso non o dirá por él, por que, senón, daría risa.
-Eu se tuvese catro palabras, si cadra, adeprendidas nas comedias, non che son bastante para ponerse a dar leucions a quen estuvo devanándose os meolos anos e máis anos, estudiando. ¿Cómo quer ostede, don Jrabiel, faerme ver e min, nin a nadie, que un lusero pode alumear tanto como o sol?
-¡Guay! Juanito: eso es imposible.
-Para acabar, voull’a facer una comparanza.
-Venga de ahí.
-Ostede iria a lameda fay dous anos, cando había aquelas serenatas no tempo dos baños.
-Ya lo creo, y que estaba aquello hermoso.
-E acórdase ostede d’unha noite que puxeron una lumunasión mi bonita, a valensiana; como lle chaman ostedes?
-Sí, que me acuerdo.
-E tamen se acordará ostede d’unha lus que aperparou pr’aquela noite aquel señorito, que e fillo, d’aquel D. Ajustín que joberna n’aleutrica.
-Sí, hombre, sí, me acuerdo, aquella luz se llamaba un arco voltaico.
-Eu de nombres esí non entendo, pero, pramin quer decir que aquilo é obra que solo poden faer as personas que estudian, que qe as outras falas calquera, basta enrolar un papel encarnado ou asul, poñerlle una vela dentro e… xa está, ¿non?
-Eso es, pero parece que va tu cuento muy largo, Juanito.
-Espere un pouquiño, que xa acabo.
Os faroliños de colores eran moitos e arresultaban bonitos, e verdá, pero aquel outro farol que lle dixen, daba mais lus ca todos os outros xuntos, con toda súa bonitura.
-Ya lo creo. Es que dentro de aquel faro, como tú dices, había más fuerza luminosa que dentro de todos los demás juntos.
-Acabáramos, hombre, esí son as cabezas dos homes, D. Jabriel, aquelas que a forza d’ estudiar lle meteron dentro máis forza luminosa, como ostede diz, con un solo chispaso aclisa a t’odalas outras, que anq’se axunten todas… son com’os faroliños de papel, relucirán, pero… non alumean.
Manuel da Robaleira.

No hay comentarios:

Publicar un comentario